biale-tlo-bole-kregoslupa-w-czasie-ciazy-768x549

Podczas ciąży w organizmie kobiety zachodzi szereg zmian anatomicznych, biomechanicznych oraz fizjologicznych. Zmiany te mają zarówno charakter miejscowy jak i układowy. Analizując problem jakim są bóle kręgosłupa w czasie ciąży, należy zwrócić szczególną uwagę na zaburzenia w statyce oraz dynamice kręgosłupa. Kluczowymi czynnikami determinującymi te zmiany są – zwiększona masa ciała, odpowiedzialna za przesunięcie środka ciężkości do przodu oraz zmiany hormonalne, powodujące rozluźnienie więzadeł stabilizujących kręgosłup. Następstwem tak nagłych przemian mogą być m. in. dolegliwości takie jak bóle kręgosłupa w czasie ciąży.

Jeżeli jesteś w ciąży i cierpisz z powodu bólu pleców; jeżeli bolące plecy uprzykrzają Ci życie; jeżeli dolny odcinek kręgosłupa sprawia Ci ból; jeżeli Twoje barki są nadmiernie napięte; jeżeli szukasz sposobu na zmniejszenie problemu jakim są bóle kręgosłupa w czasie ciąży – to wiedz, że jesteś w odpowiednim miejscu.

Metody farmakologiczne stosowane w celu zmniejszenia dyskomfortu związanego z bólami grzbietu, w wielu przypadkach nie powinny być stosowane, gdyż mogą one wpływać w niekorzystny sposób na zdrowie płodu oraz organizm ciężarnej. W dzisiejszych czasach istnieje wiele niefarmakologicznych metod, które możemy w bezpieczny sposób stosować w walce z problemem jakim są bóle kręgosłupa w czasie ciąży.

Metody walki z bólami kręgosłupa w czasie ciąży

Istnieje wiele sprawdzonych metod walki z problemem jakim są bóle kręgosłupa w czasie ciąży. Najprostszą metodą jest zwiększenie aktywności fizycznej poprzez wykonywanie regularnych ćwiczeń wskazanych dla kobiet w ciąży. Niestety czasem to nie wystarcza – w takim przypadku należy skontaktować się z kompetentnym fizjoterapeutą, który dokładnie sprawdzi w czym tkwi problem oraz dobierze odpowiednią terapię np.:

• Kinesiotaping jest to technika wspomagająca samoleczenie organizmu, polegająca na naklejeniu na skórę specjalnych plastrów. Technika ta powoduje delikatne naciąganie skóry oraz tkanki podskórnej, dzięki czemu oklejona okolica ciała szybciej się regeneruje. Kinesiotaping jest całkowicie bezpieczną techniką, z powodzeniem stosowaną podczas ciąży. Metoda ta ma za zadanie odciążyć mięśnie grzbietu oraz wspomóc nadmiernie rozciągnięte mięśnie brzucha.
  • Terapia manualna – jest to skuteczny i bardzo szybko przynoszący ulgę w bólu sposób leczenia kobiet w ciąży. Podczas tej metody terapeuta wykorzystuje swoje ręce w celu rozluźnienia nadmiernie napiętych tkanek, dzięki czemu objawy bólowe zmniejszają się, a samopoczucie i komfort życia pacjentek wzrasta.
  • Masaż ciężarnych – to znakomita profilaktyka zapobiegająca problemowi jakim są bóle kręgosłupa w czasie ciąży. Ta specyficzna odmiana masażu obejmuje rejony i tkanki organizmu kobiety w ciąży, narażone na największe przeciążenia.

Jeżeli nie wiesz czy Twój problem jest przejściowy czy będzie Ci doskwierał jeszcze długo, zadzwoń – a my Ci doradzimy.

Dlaczego warto u nas?

Nasi terapeuci, w przeciwieństwie do masażystów po krótkich weekendowych kursach, to wykwalifikowana kadra posiadająca pełne wykształcenie medyczne. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo oraz skuteczność terapii.

pregnancy-296486_1280-300x205

Zmiany hormonalne w czasie ciąży

Po zapłodnieniu, w organizmie kobiety dochodzi do gwałtownego wydzielenia hormonów „ciążowych” oraz do wzmocnienia działania hormonów zawsze obecnych w jej organizmie. W ten sposób ciało przyszłej matki zaczyna przygotowywać się do ciąży, porodu oraz okresu laktacji. Zmiany te są niezbędne podczas ciąży, jednak ich następstwem mogą być pojawiające się bóle kręgosłupa w czasie ciąży.

• Estrogeny – są to hormony odpowiedzialne, przed ciążą m.in. za owulację, dzięki której może dojść do zapłodnienia. Natomiast w czasie ciąży ich stężenie szybko wzrasta, powodując powiększanie się macicy i uwrażliwienie jej na działanie oksytocyny;
  • Progesteron – jest to żeński hormon płciowy wytwarzany przez łożysko i ciałko żółte podczas ciąży. Reguluje on pracę łożyska i macicy, zapewniając w ten sposób bezpieczny rozwój zarodka. Odpowiedzialny jest również, za rozluźnienie mięśni i więzadeł, przygotowując w ten sposób ciało kobiety do porodu;
  • Gonadotropina kosmówkowa (hCG) – jest hormonem, który występuje w organizmie kobiety wyłącznie podczas ciąży. To właśnie obecność gonadotropiny we krwi i moczu wykrywana jest przez testy ciążowe. Stymuluje ona wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za bezpieczny przebieg ciąży, zwłaszcza progesteronu;
  • Endorfiny(potocznie zwane „hormonami szczęścia”) – są to substancje, które w naturalny sposób działają uspokajająco i co ważne przeciwbólowo. Działanie przeciwbólowe jest szczególnie ważne podczas porodu. To właśnie wtedy ich stężenie jest najwyższe;
  • Relaksyna – wpływa rozluźniająco na spojenie łonowe i tkanki miękkie w kanale rodnym – rozluźnia szyjkę macicy. Działa również hamująco na skurcze mięśni macicy;
  • LH(hormon lutenizujący) – jest hormonem zwiększającym wydzielanie progesteronu. Jest wydzielany przez przysadkę mózgową;
  • Prolaktyna – nazywana jest czasem „hormonem macierzyństwa lub mlecznym”. Jest to hormon hamujący popęd seksualny. Już podczas samej ciąży jego stężenie w organizmie ciężarnej wzrasta około 10-krotnie, a jego maksymalne stężenie odnotowuje się po porodzie. Pod wpływem prolaktyny, organizm matki zaczyna wytwarzać pokarm. Po zakończeniu karmienia jej poziom znacznie spada;

Najczęstsze dolegliwości występujące w czasie ciąży

• Nudności i wymioty, pojawiające się w tym okresie, stają się niezwykle uciążliwą dolegliwością. Pojawiają się już około 4 tygodnia ciąży i mogą występować nawet przez następne dziesięć tygodni. Czynnikami sprzyjającymi ich występowaniu są wczesna pora dnia oraz sytuacje stresowe. Zjawisko to związane jest ze wzrostem stężenia gonadotropiny kosmówkowej (hCG), działającej drażniąco na błonę śluzową żołądka,
  • Zgaga jest to nieprzyjemne uczucie palenia i pieczenia, umiejscowione w okolicy mostka. Jeżeli jest wyjątkowo nasilona, może również wywoływać uczucie goryczy w ustach, związane z cofaniem się treści żołądkowej do przełyku. Powodem tej nieprzyjemnej przypadłości u ciężarnych, jest progesteron działający rozluźniająco na mięśnie przewodu pokarmowego. Dodatkowo zjawisko to nasilone jest przez rozrastającą się macicę, która wypycha ku górze narządy jamy brzusznej,
  • Wzdęcia i zaparcia – ich przyczyny upatruje się głównie w miorelaksującym (rozluźniającym mięśnie) działaniu progesteronu (tu istotne działanie na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego). Zjawisko jakim są zaparcia spowodowane jest osłabioną pracą jelit, a więc i spowolnionym procesem trawiennym. Ich występowanie nasilają zwiększone porcje jedzenia dostarczane przez ciężarną organizmowi, zmniejszona aktywność fizyczna oraz powiększająca się z tygodnia na tydzień macica. Wzdęcia natomiast są następstwem nadmiernego gromadzenia się gazów w żołądku i jelitach,