jak leczyc ból łokieć tenisisty

Czym jest łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty określany jest przez medycynę jako entezopatia czyli stan zapalny nadkłykcia bocznego kości ramiennej (patrz rys. 1). Najczęstszym objawem, z jakim zgłaszają się osoby cierpiące z powodu łokcia tenisisty, jest ból bocznej okolicy łokcia. Ból nasila się podczas ruchów nadgarstka – szczególnie wyprostu (patrz rys. 2). Często objawowi opisanemu wcześniej, towarzyszy uczucie osłabienia nadgarstka oraz promieniujący ból wzdłuż przedramienia. Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że problem łokcia tenisisty jest w dużej mierze związany z przeciążeniami mięśni (grupy prostowników przedramienia) i nie jest bezpośrednio wynikiem dźwigania zbyt dużych ciężarów czy pracą fizyczną.

łokieć tenisisty kontuzja

Dlaczego pokusiłem się o ten wpis?

Do stworzenia tego wpisu zainspirowała mnie dwójka moich niedawnych  pacjentów,  która zgłosiła się do mnie z objawami wskazującymi na tą przypadłość.

Pierwszym pacjentem  był dobrze zbudowany mężczyzna w średnim wieku, uskarżający się na ból bocznej strony łokcia, który nasilał się podczas przenoszenia hulajnogi syna. Zanim trafił do mnie przechodził już zabiegi z zakresu fizykoterapii (ultradźwięki oraz laser) jednak nie dały one żadnego efektu. Po zebraniu wywiadu i badaniu potwierdziły się moje podejrzenia – winowajcą okazała się grupa mięśni prostowników przedramienia. Podczas terapii skupiłem się na poprawie mobilności tkanek wokół stawu łokciowego i wzmocnieniu mięśni zginaczy przedramienia. Zadbaliśmy również o prawidłową pozycję w pracy aby mógł uniknąć podobnych incydentów w przyszłości.

Drugą osobą była młoda dziewczyna, pracująca jako kelnerka. U niej ból występował podczas przenoszenia krzeseł w pracy i opisywała go jako promieniujący w górę i w dół łokcia. Nieświadomie, wspominając o incydentach z krzesłem postawiła sobie rozpoznanie, ponieważ jednym z testów prowokacyjnych, jaki można zastosować w takim przypadku jest właśnie przestawienie ciężkiego przedmiotu, mające sprowokować wyżej wspomniany ból.  Również w tym przypadku problemem okazał się łokieć tenisisty. Poza pracą manualną, zaleciłem noszenie odciążającej opaski (na czas 3 tyg.), aby odciążyć nadwyrężony przyczep. Natomiast to na co zwróciliśmy uwagę to sposób noszenia talerza –prawidłowo talerz powinno podpierać się całą dłonią, a nie trzymać w palcach, dzięki czemu przedramię nie jest nadmiernie eksploatowane.

Jakie są przyczyny powstania problemu łokcia tenisisty?

Stan zapalny pojawia się między innymi podczas nadmiernej kumulacji napięć mięśni, do której organizm nie jest przystosowany. Właśnie tak dzieje się w przypadku łokcia tenisisty. Poprzez wielogodzinne powielanie pracy stosunkowo małej grupy mięśni – prostowników przedramienia – pojawia się stan zapalny w obrębie przyczepu tych mięśni, który zlokalizowany jest w bocznej części stawu łokciowego.

Co robić kiedy Twoim problemem jest łokieć tenisisty?

W pierwszej kolejności należy potwierdzić to czy Twój problem jest rzeczywiście związany z łokciem tenisisty. Jest to niezwykle istotne ponieważ ból bocznej części łokcia może być również związany z innymi przyczynami. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Najprostsze z nich to badanie wykonane przez fizjoterapeutę lub badanie USG.

Kiedy jesteś już pewny, że ból pojawiający się z boku łokcia to łokieć tenisisty, trzeba niezwłocznie zacząć działać. Czas odgrywa rolę ponieważ przewlekłe stany zapalne oraz objawy bólowe o wiele trudniej zniwelować niż te, które pojawiły się niedawno i są świeże.

Sposoby leczenia łokcia tenisisty

Podczas pracy z bólem spowodowanym łokciem tenisisty wykorzystuję wiele narzędzi, podstawowym z nich jest praca manualna na tkankach miękkich polegająca na rozluźnieniu nadmiernie napiętych mięśni ramienia i przedramienia oraz poprawa ślizgu tkankowego. Dodatkowo zdarza się, że wspomagam efekt zabiegu specjalną techniką owijania grupy mięśni przedramienia gumowymi taśmami – floss bandami (patrz zdj. 3), mającymi na celu poprawienie regeneracji tej okolicy oraz mobilności tkanek. Dodatkowo stosuję stosuję plastry sportowe – kinesiotaping (patrz zdj. 4) aby odciążyć bolącą okolicę.

łokieć tenisisty jak leczyć

Skąd nazwa łokieć tenisisty?

Nazwa łokieć tenisisty związana jest ze specyfiką ruchu, jaki wykonuje się podczas gry w tenisa, a doprecyzowując, podczas zagrywania backhandem. W końcowej fazie tego ruchu tenisista prostuje swój nadgarstek, napinając właśnie wcześniej omówioną grupę mięśni. Podczas meczu trwającego nierzadko kilkadziesiąt minut, sportowiec wykonuje setki takich ruchów, co może przełożyć się na zespół przeciążeniowy bocznej okolicy stawu łokciowego.

Kogo najczęściej dotyka ten problem?

W praktyce okazuje się, że problem łokcia tenisisty nie występuje wcale najczęściej u tenisistów, lecz u programistów, osób spędzających dużo czasu przed komputerem, gospodyń domowych lub u osób zajmujących się zawodowo sprzątaniem. Dlatego jedną z kluczowych rzeczy jest odpowiednia profilaktyka.

Profilaktyka łokcia tenisisty

Ponieważ łokieć tenisisty to zespół przeciążeniowy, związany często z nieprawidłową pozycją w pracy, poniżej przedstawiamy prawidłową pozycję podczas pracy przed komputerem. Dzięki drobnej korekcji ustawienia nadgarstka (rys. 5 i 6) zmniejszysz ryzyko pojawienia się problemu jakim jest łokieć tenisisty.

kontuzja łokieć tenisisty

Jakie mogą być inne powody bólu okolicy łokcia?

• ucisk pnia nerwu promieniowego,
  • zespół otworu górnego klatki piersiowej,
  • przepuklina kręgowa odcinka szyjnego,
  • nadciągnięcie lub naderwanie mięśni prostowników nadgarstka,
  • stłuczenia.

Jeżeli boli Cię łokieć i potrzebujesz pomocy koniecznie skontaktuj się z naszym zespołem – na pewno doradzimy!

Kontakt – Fizjoterapia z dojazdem Warszawa

Fizjomeritum.pl +48 604 620 596

Parse error: syntax error, unexpected 'Drugstore' (T_STRING) in /home/skrobala/domains/fizjomeritum.pl/public_html/wp-content/themes/HealthMedical/sidebar.php on line 136